zondag 4 maart 2012

Weervrouw Sabine Hagedoren over het opvoeden van haar kinderen: 'Ik geef vooral veel liefde'


Weervrouw Sabine Hagedoren over het opvoeden van haar kinderen: 'Ikgeef vooral veel liefde'
 
'Bij de opvoeding van kinderen heb je vooral heel veel geduld nodig', aldus Sabine Hagedoren (41), mama van Lars (3) en Lise (2).
 
Welke waarden vind je belangrijk in de opvoeding van jouw kinderen?
 
Sabine Hagedoren: 'Ik vind het in de eerste plaats belangrijk dat ik het goede voorbeeld geef. Als je je kinderen bepaalde dingen wil leren, maar je handelt er zelf niet naar, dan werkt dat niet. De waarde die ik hen probeer mee te geven, is respect voor mens en natuur. Dat zijn grote woorden, maar ik probeer die in de praktijk te brengen. Verder geef ik hen vooral veel liefde. Je probeert toch een veilige omgeving te creëren.'
 
Aan welke regels valt niet te tornen?
 
Sabine Hagedoren: 'Samen spelen is samen delen: dat is een belangrijke regel. Ze mogen mekaar niet slaan en speelgoed wegnemen van de ander is uit den boze. Ik vind het ook belangrijk om te luisteren naar wat mijn zoon of dochter me wil vertellen. Maar andersom leer ik hen ook dat ze naar mij moeten luisteren. Ik probeer ook duidelijke grenzen te stellen en ik verwittig op voorhand wat er gebeurt als ze over de schreef gaan.'
 
Is er iets dat de sint niet mag brengen?
 
Sabine Hagedoren: 'Nee, niet echt. Ik vertrek vanuit wat ze zelf willen en dan bekijken we samen de mogelijkheden in de speelgoedboekjes.'
 
Wat zijn de favorieten?
 
Sabine Hagedoren: 'Mijn zoon is gek van auto's, tractors en camions. Dus als hij een auto vraagt, dan brengt de sint geen boetseerklei. (lacht) Mijn dochter kiest eerder een pop of een halsketting.'
 
Vind je jezelf een strenge ouder?
 
Sabine Hagedoren: 'Ja, ik probeer streng te zijn, maar rechtvaardig. Een kind voelt zich veiliger als er grenzen zijn. En als je veel met hen speelt en hen veel knuffelt, dan weten ze dat je het goed met hen voorhebt.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten