maandag 26 september 2011

,,Het begon bij hun ondergoed'' Jaklien Teuwen gaf Martine Tanghe en Sabine Hagedoren hun nieuwe look


BRUSSEL - Wat is er gebeurd met de grijze gewaden, het lange haar en het brede front van Sabine Hagedoren? Waarom ziet Martine Tanghe er zo jong uit? Dat moet je vragen aan Jaklien Teuwen, styling adviseur bij de VRT. Zij zorgde voor kleine en grote revoluties in het kapsel, de make-up en de kledij van omroepsters en nieuwslezers.

,,Ze zagen er het nut niet van in: ze waren toch met nieuws bezig, niet met kledij'', herinnert Jaklien zich.Al ruim een jaar voert Jaklien Teuwen (49) op de VRT een klein leger stilisten, kapsters en schminksters aan. Het truitje van Katja Retsin, het haar van Frank Deboosere, de make-up van Phara de Aguirre: er is niets wat Jaklien niet heeft gezien. Als styling adviseur bepaalt zij voor een groot deel de look van de omroepsters en de nieuwslezers op TV1 en Canvas.Zegt u wat Martine Tanghe moet aantrekken? Jaklien Teuwen: ,,Dat gebeurt veel subtieler. Het duurde een half jaar voor ik doorhad hoe je de mensen hier moet benaderen. Kijk, die mensen zijn nooit met kleding beziggeweest.

Ik zag dat de kleren van Martine Tanghe en Sabine Hagedoren niet mooi pasten. De ene dag had Martine díe schminkster, de andere dag een andere. Zo zag ze er maandag wel goed uit, dinsdag niet. Het was mijn taak om er haar alle dagen goed uit te laten zien.'',,De make-up stoorde mij verschrikkelijk. Als een omroepster een blauwe blouse aanhad, smeerden ze er gegarandeerd blauwe oogschaduw bij.

Purperen blouse? Hup, purperen oogschaduw. Maar zo werkt het niet: hoe minder schmink, hoe mooier. De kapsels konden trouwens veel moderner.''Werd uw advies zomaar aanvaard? ,,De mensen waren zeer anti . Ik had nooit bij de VRT gewerkt: ik was een schilderes met mode-ervaring van Knack Weekend en Elga . Ze zagen er het nut niet van in: ze waren toch met nieuws bezig, niet met kledij? Na een half jaar is dat veranderd. Ze vertrouwen me en denken mee over hun uiterlijk. Neem nu Martine Tanghe: die was in het begin niet met kleding bezig. Pas op, ze moest wel haar eigen sponsor zoeken. Maar die mocht niet in beeld komen. Begin er maar aan. Ze had al jaren zo'n sponsor, maar dat heb ik afgebouwd omdat het voor haar niet de juiste kleren waren. Ik begrijp dat ze heel sceptisch was: als ik weer weg zou gaan, was ze mijn kleren én haar sponsor kwijt.

Maar nu is Martine helemaal begaan met haar uiterlijk.''Ontving Sabine Hagedoren u met open armen? ,,Ik ben van ondergoed tot bovengoed beginnen kleden, zowel voor Sabine als voor Martine. Kijk, als je kleding goed moet passen, moet je een degelijke beha dragen. Martine en Sabine hebben ook structuur nodig in hun kleding; die moeten geen laagjes dragen. Sabine kon wel eens van die flodderdingen dragen. Of het was te strak, waardoor haar borsten te sterk in beeld kwamen.''Sabine ziet er slanker uit, Martine jonger.

Hoe is u dat gelukt? ,,Het haar van Martine is moderner geknipt. Er zit meer kleur in; het asgrauwe is weg. Door het in laagjes te knippen en er pieken in te steken, zit er meer diepte in en oogt het jonger. Voor de make-up was het simpel: maak haar mooier. Minder schmink dus. Andere producten voor de huid en voor het haar. Voor de kleding duurdere dingen, met betere snit. Weinig juwelen, want dat leidt af.''

,,Bij Sabine vond ik dat lange haar echt niet meer kunnen. We hebben het geknipt en het resultaat is enorm geslaagd. Ik gaf haar meer gestructureerde vestjes die haar figuur een beetje overnemen. Sabine kan veel kleur verdragen en daar spelen we op in.''Was er veel werk aan de mannen? ,,Om het nieuws duidelijk van het amusement te scheiden, hebben we de mannen in das en kostuum gestoken. Ik heb naar meer kleur en vooral naar andere en vaak duurdere merken gezocht. Je ziet nu dat de kostuums beter zitten, ook bij de vrouwen. Ze dragen nu ook de juiste maat, wat ooit wel eens anders was. Voorts worden de hemden nu echt gewassen. Vroeger namen de mannen die gewoon mee naar huis.

Dan stelden ze voor de uitzending vast: hé, mijn hemden zijn op. De tijd dat een nieuwslezer een kostuum met epauletten droeg dat op het scherm nog breder leek, is voorbij.''Jan Becaus was daar de kampioen in. ,,Daar hebben we onlangs een nieuwe sponsor voor gevonden.'' (lacht)Mogen de jongens van de sport iets meer? ,,Als ze in het nieuws zitten, kiezen we voor een vest en een hemd.''En een jeans, zoals Robin Janssens. ,,Voor hem hebben we kleding van Paul Smith klaarliggen, maar hij doet dat voorlopig niet aan. Dat moet nog komen; hij zit nog maar recent zo vaak in het nieuws.''Hoe zit het met Frank Deboosere? ,,Die krijgt binnenkort een nieuwe sponsor. Frank is niet zo makkelijk te kleden. Hij is vrij smal en erg groot. Hij droeg hemden die te ruim waren, wat zijn nek nog langer maakte.

Dat is nu beter.''Afblijven van StefWaren er mannen en vrouwen aan wie u niks moet veranderen? ,,Stef Wauters vind ik oké, dus blijf ik er liever af. Bij de omroepsters Andrea Croonenberghs, hoewel ze af en toe te jong en sexy durft gaan. Ze heeft een goeie stijl.''Ze is al even weg, maar: Sabine De Vos? (aarzelt) ,,Het wilde tussen ons niet echt klikken. Zij wou per se die oorbellen en die decolletés dragen, terwijl niet iedereen het daarmee eens was. Was ze wat langer gebleven, hadden we misschien tot een compromis gekomen.''Wat is er nog veranderd? ,,Het licht in de studio. Dat was veel te warm; met het oude gele decor leek het wel of de nieuwslezer op de Caraïben zat. Nu is dat licht natuurlijker. ''

,,De VRT is een enorm groot bedrijf. Ik werk maar part-time, dus ik kan niet overal tegelijk zijn. Soms ga ik langs bij KetNet, wat ik ook heel plezant vind. Ik vond de rappers van KetNet veel te hard geschminkt. Toen ik ze zag, dacht ik: welke jeugd loopt er nu zo op straat? Al die nieuwe kleding ook, dat klopte niet. Jeugd draagt graag gedragen kleding, geen jeans waar de vouw nog in zit.''
Tom DE LEUR 29/03/2002

Geen opmerkingen:

Een reactie posten