zaterdag 24 september 2011

Interview met Sabine Hagedoren in Wablieft, 2001

Weervrouw Sabine Hagedoren
"Zon, maak dat je wegkomt!"

Sabine Hagedoren is een vertrouwd gezicht op het TV-scherm. Al 7 jaar
is ze weervrouw bij de VRT. Op radio en TV vertelt ze ons alles over
zon, wolken, regen en wind. Het weer is in ons land nogal
wisselvallig. Sabine Hagedoren is dat niet. Het mag vriezen, regenen,
onweren... Sabine blijft zonnig glimlachen. Wablieft sprak met haar.
Een mooie zomer beloven kon ze niet. Erover vertellen wel.
Wablieft: Maak je zelf de voorspelling van het weer?
Sabine Hagedoren: Nee. Ik maak wel de tekst van het weerbericht. Voor
de voorspelling zelf ga ik langs bij de weerdienst KMI. Ik bekijk er
samen met de weersvoorspeller de weerkaarten. Hij maakt de
voorspelling. Maar meestal zie ik zelf ook welk weer het zal worden.
Ik volg het immers al jaren van dichtbij. 
Soms verandert het weer niet. Hoe hou je het weerbericht dan
boeiend?

Sabine Hagedoren: In België is het weer toch bijna elke dag anders? (lacht) Een hele
week regen wordt natuurlijk wat saai. Maar je vindt er wel iets op.
We brengen ook meer dan alleen het weer. We hebben het bijvoorbeeld
ook over ruimtevaart. Of we volgen de ooievaars van Planckendael in
het zuiden. Of we tonen een orkaan ergens anders in de wereld. 
Houden mensen rekening met het weerbericht?
Dat denk ik wel. Mensen vragen ons soms wanneer ze best een dag
verlof nemen. Ze willen weten op welke dag de zon zal schijnen. Zelf
hou ik er ook rekening mee. Bijvoorbeeld als ik in de tuin moet
werken.
Zijn mensen soms boos als het weerbericht fout was?
Sabine Hagedoren: Hoezo? Is het weerbericht ooit fout? (lacht) Nee, boos zijn mensen
dan niet. Toch zeggen ze er vaak  iets van. Zelf sakker ik ook wel
eens. Soms hebben we regen voorspeld. En dan sta ik op en zie ik de
zon! "Verdorie, zon, wat sta je daar te blinken?" zeg ik dan. "Maak
dat je wegkomt!" (lacht) Vaak moet je gewoon wat wachten. Wolken
blijven soms langer hangen dan voorzien. Of ze komen wat vroeger dan
verwacht. Er zijn ook verschillen van streek tot streek. Soms
voorspellen we buien. En achteraf verwijten mensen ons dat er geen
bui geweest is. "Buien zijn plaatselijk, je hebt dus geluk gehad",
zeg ik daarop. "Zo heb je altijd gelijk!" zeggen ze dan. (lacht) 
Heeft de kust in de zomer ander weer dan het binnenland?
Aan de kust is het wat koeler dan in het binnenland. Dat komt door de
zee-bries. De zon schijnt er wel vaker. Toch klagen cafébazen aan de
kust soms over ons. Ze vinden dat we te vaak slecht weer voorspellen.
Maar zo mag je dat niet zien. We voorspellen gewoon het weer dat we
verwachten. 
Hoe warm is een gemiddelde zomer in België?Het gemiddelde voor juli op de middag is 21 tot 22 graden. Dat is het
gemiddelde op het KMI, vlakbij Brussel. Maar in de Kempen is het in
de zomer meestal nog wat warmer. Dat komt door de zandgrond. Het
warmte-record komt ook uit de Kempen. Dat was op 3 augustus 1986. Het
was er toen 37 graden!
Het weerbericht waarschuwt soms tegen de zonnestralen. Mogen mensen
dan niet meer genieten van mooi weer?

Sabine Hagedoren: Natuurlijk wel. Maar vaak zie ik in de  zomer mensen zo rood als een
kreeft. Het is dus nodig mensen te wijzen op het gevaar van te veel
zon. Je moet gewoon een beetje oppassen. Ga bijvoorbeeld niet op de
middag de tuin omspitten. Doe het in de voormiddag. 's Middags kun je
beter wat rusten. Dat doen mensen in het zuiden ook. Dat is gezond en
aangenaam.
Jullie waarschuwen ook tegen ozon in de lucht. Wat is dat?
Ozon is een gas dat in de lucht zit. Bij warm weer kan er teveel ozon
in de lucht zitten. Dat komt door de vervuiling. Mensen die moeite
hebben met ademen, hebben last van die ozon. Zij kennen het gevaar
van ozon. Als wij ervoor waarschuwen, doen ze het kalm aan. Wie
gezond is, zal van ozon weinig last hebben.
Welk weer heb je zelf het liefst?
Sabine Hagedoren: Ik hou van afwisseling. De zon mag vaak schijnen. Maar het mag niet
warmer dan 25 graden zijn. Het moet ook af en toe regenen. Dat is
goed voor de plantjes in mijn tuin. 

(Wablieft - 2001)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten