zondag 20 november 2011

Weer of geen weer, Sabine Hagedoren is niet van haar stuk te brengen!


Weer of geen weer, Sabine Hagedoren is niet van haar stuk te brengen!
'Mijn auto die niet wil starten als ik een dringende afspraak heb: dát kan mijn humeur verpesten. Maar het weer? Welnee. Schijnt de zon, dan loop ik in bikini of badpak. Is het fris, dan trek ik een trui aan.'


En er zijn wel meer punten waarop Sabine Hagedoren de nuchterheid zelve is.
Sabine Hagedoren heeft haar middagpauze opgeofferd om met ons te praten. 'Normaal eet ik in het VRT-restaurant, maar ik heb nu een broodje gehaald', zegt de weervrouw terwijl ze aan haar bekertje koffie nipt. 'Het weerbericht is meer dan die vier minuten op tv. Aan de voorbereiding heb je een flinke dagtaak.'


Al die moeite en dan toch kwakkelweer moeten aankondigen.
Sabine Hagedoren: 'Ach, mensen hebben altijd gemopperd over het weer. Pas op, ik sta ook liever op met een lekker zonnetje wanneer ik een wandeltocht heb gepland, maar voorts pas ik me gewoon aan. Al begrijp ik best dat het weer voor flink wat mensen belangrijk is. Van de boer over de ijsjesverkoper tot de bioscoopexploitant: voor hen kunnen regen of zon een slok op een borrel schelen.'
Zijn zij vaste klanten in je mailbox met vragen over hoeveel roomijs ze moeten inslaan?
'De meeste vragen krijg ik nog altijd van mensen die iets gepland hebben. Een trouwerij of een tuinfeest.'


Krijg je wel eens scheldmails als je er een beetje naast zat?
Sabine Hagedoren: 'Weinig, maar ik maak er een punt van ze te beantwoorden. Onlangs beweerde iemand dat ik slecht weer had voorspeld, terwijl het alleen in de voormiddag had geregend en het 's namiddags zonnig was geworden. Dat soort beweringen ga ik toch even verifiëren. Bleek dat ik letterlijk had gezegd: de eerste uren van de dag mogen we nog wat regen verwachten, maar daarna komen er opklaringen . Dat laat ik dan even weten, maar ik zeg er meteen ook bij dat er op mijn bureau geen kristallen bol staat.'


En dan hoor je wellicht niks meer.
Sabine Hagedoren: 'Precies. Ik wil er ook geen kat-en-muisspelletje met mails heen en weer van maken. Ach, meestal spruiten die oprispingen voort uit frustratie. De toon verraadt dat zo'n man 's ochtends eigenlijk wou gaan vissen terwijl het weer zijn plannetje dwarsboomde.'
Wat is het eerste dat jij 's morgens doet als je uit bed stapt? Gordijnen open en kijken welk weer het is?
'Toch niet. Meestal maakt mijn jongste dochtertje Lise mij wakker en dan ren ik naar beneden om een papfles klaar te maken. Daarna pas gaan de gordijnen open. Mijn kinderen komen vóór het weer.'


Kan het weer je humeur beïnvloeden?
Sabine Hagedoren: 'Op zich niet, maar ik heb wel graag dat het weer zich een beetje gedraagt en mijn weerbericht volgt. (lacht) Is dat niet zo, dan gaat thuis de computer aan om te checken wat er misgelopen is. Meestal heeft het louter met timing te maken. Regen die enkele uren sneller of trager komt, bijvoorbeeld.'


Vraagt je man jou welk weer het wordt, of kijkt hij gewoon naar je weerbericht?
Sabine Hagedoren: 'Jürgen is bediende en helemaal geen weerkundige. Als de tv op staat wanneer het weerpraatje komt, zet hij de tv natuurlijk niet uit, dat zou straf zijn. Maar hij ligt ook niet wakker van het weer.'

Hoe vroeg begint een weerdag voor jou?
Sabine Hagedoren: 'Toen de kinderen er nog niet waren, had ik om half acht een weerpraatje op Donna. Toen zat ik al om zeven uur met het KMI te bellen. Nu Lars en Lise er zijn doet Frank Deboosere de ochtend en arriveer ik omstreeks tien uur op de VRT.'

Heb je dan thuis al op je computer zitten tokkelen?
Sabine Hagedoren: 'Nee joh. Als je twee kleine kinderen hebt, is de ochtend druk genoeg met wassen, aankleden en eten.'

Waar gaan de kinderen overdag naartoe als jullie moeten werken?
Sabine Hagedoren: 'Ik breng hen naar de kribbe. Er is er eentje vlakbij de VRT. Ik zet ze af voor ik ga werken en ik pik ze 's avonds weer op. Lekker makkelijk.'

Jouw VTM-collega Jill Peeters is helemaal gek op wolken. Heb jij ook zo'n favoriet weerfenomeen?
Sabine Hagedoren: 'Als de zon fel schijnt en ik zie donkere wolken komen aandrijven dan ga ik met mijn rug naar de zon staan om te kijken of er zich geen regenboog vormt. Negen op de tien keer is het prijs. Een regenboog vind ik iets romantisch hebben.'

Kick je op extreme weerfenomenen? Stormen, wervelwinden?
Sabine Hagedoren: 'Ik voel niet de behoefte om met een stel tornadojagers achter wervelwinden aan zitten. Dat lijkt me eerder gevaarlijk dan opwindend. Ik ben niet zo tuk op extremen.'

Je bent nochtans niet bang uitgevallen: je gaat duiken op zee.
Sabine Hagedoren: 'Ja, maar daar heb ik nu even geen tijd voor. Ik duik graag, maar het is geen sport die je even tussen de soep en de patatten beoefent. Tegenwoordig ben ik al blij als ik elke week een uurtje kan vrijmaken om te sporten.'

Heb je nog gedoken sinds de kindjes er zijn?
Sabine Hagedoren: 'Nee, het is al enkele jaren geleden.'

Omdat je het gevaar niet wilt opzoeken nu je moeder bent?
Sabine Hagedoren: 'Daar heeft het niets mee te maken. Duiken is niet gevaarlijk als je de regels volgt: je materiaal onderhouden, voldoende trainen zodat je conditie op peil blijft én altijd met z'n tweeën duiken voor het geval er iets misloopt.'

Is je dat al overkomen?
Sabine Hagedoren: 'Mijn duikpartner is een keertje in de problemen geraakt. Zijn ontspanner functioneerde niet meer en toen maakte hij het gebaar met zijn hand voor zijn keel dat erop wijst dat hij geen lucht meer kreeg. Ik gaf hem toen meteen mijn mondstuk zodat hij even kon ademen. Al wisselend zijn we dan naar boven gegaan. Gevaarlijk wil ik dat niet noemen, het is een procedure die je hebt geleerd.'

Waar ga jij duiken?
Sabine Hagedoren: 'In de Atlantische Oceaan, de Middellandse Zee en de laatste keer ben ik met mijn vader naar de Rode Zee getrokken. Hij heeft me trouwens aangestoken met de duikmicrobe.'

Waar leidt een vakantie heen met twee kinderen?
Sabine Hagedoren: 'Ver weg met is niet evident, dus is het wandelen, fietsen, het strand, de speeltuin, de schommel.'

Je woont in Bornem, heb je daar een tuin?
Sabine Hagedoren: 'Een grote, maar wel een vrij makkelijke met gras en veel struiken en bomen. Ik werk graag in de tuin, maar je mag er niet de slaaf van worden. Mijn man maait het gras en scheert nu ook de hagen. Vroeger was dat mijn taak.'

Klopt het dat je eigenhandig alle stenen van jullie huis hebt schoongemaakt?
Sabine Hagedoren: 'Ik heb die klus samen met mijn moeder geklaard. Steen voor steen hebben we er met een beiteltje en een hamer alle cementresten afgehaald. We zijn er enkele maanden zoet mee geweest. Op het einde kon ik geen stenen meer zien, maar het resultaat mocht er wel zijn.'

Hoe kwamen jullie erbij dat te doen?
Sabine Hagedoren: 'De stenen kwamen van de afbraak van een fermette en wij hebben er een modern huis mee gebouwd. Recycleren vind ik sowieso een goede zaak en bovendien was het een stuk goedkoper dan nieuwe stenen.'

Is jullie huis ook met modern design ingericht?
Sabine Hagedoren: 'Sober en vrij strak, maar dure designstukken vind je bij mij niet. Met kleine kinderen moet je geen prijzige meubelen hebben. Ook alle tafelkleden zijn verdwenen, want kinderen trekken die dolgraag naar beneden, met alles wat er op de tafel staat. Alles wat op minder dan een meter hoogte staat, hebben we weggehaald.'

Waar ben je echt aan gehecht in je huis?
Sabine Hagedoren: 'Ik heb altijd een bloeiende orchidee staan en in de gang hangt een gedicht van Hugo Claus over het weer. Een cadeau van een vriendin. Het enige dat ik echt niet kwijt wil, zijn mijn fotoalbums. Foto's van je familie, van vakanties zijn onvervangbaar. Hoewel ik digitaal fotografeer, laat ik mijn foto's nog altijd afdrukken om ze in een album te kunnen kleven. Zo'n album vastpakken is stukken persoonlijker dan voor je computer klik klik te zitten doen. Ik ben niet zo verknocht aan dingen. Ja, mijn trouwring wel.'

Hecht je belang aan kleding?
Sabine Hagedoren: 'De styliste van de VRT kent mijn maten en voorkeuren en in onderling overleg bepalen we wat ik aantrek. Wat ik op tv draag, bevalt me best, hoewel het iets klassieker is dan de sportieve outfits die ik thuis kies.'

Staan er schoenen met naaldhakken in je kast?
Sabine Hagedoren: 'Stiletto's? Daar verongeluk ik mee.' (lacht) Wat is meest extravagante in je kast?
'Binnenkort hebben we een soort gekke gala-avond en dan trek ik mijn plateauschoenen weer eens aan. Die glitterschoenen zijn zeker twintig jaar oud en destijds ging ik daarmee uit. Hoé, dat kan ik me nauwelijks nog voorstellen want ik ben er ooit eens bijna mee op mijn neus gegaan.' (lacht)

Als BV heb je een behoorlijk sereen imago. Over jou doen geen straffe verhalen de ronde.
Sabine Hagedoren: 'Is dat zo? Moét er een sterk verhaal over mij de ronde doen, dan?'

Natuurlijk niet, maar wat is de merkwaardigste roddel die je onlangs over jezelf hoorde?
Sabine Hagedoren: 'Een week of twee geleden kwam de buurvrouw langs. Weet je wat ik bij de kapper heb gehoord? , vroeg ze. Maar ik heb gezegd dat ze het niet voort mochten vertellen want het kan niet waar zijn , voegde ze er snel aan toe. Wel, ze zeggen dat je gaat verhuizen omdat je het hier beu bent. Je vraagt je af waar zoiets vandaan komt, want is er geen sprake van verhuizen.'

Je bent pas veertig geworden. Is dat een leeftijd waaraan je toch even blijft haperen?
Sabine Hagedoren: 'Het is een getal als een ander. Ik merk natuurlijk wel dat ik niet piepjong meer ben. (beetje spottend) Ik recupereer niet zo snel meer als vroeger. Een nachtje doorzakken krijg ik niet zo snel meer uit mijn lijf.'

Zet je wel vaker de bloemetjes buiten?
Sabine Hagedoren: 'Minder dan vroeger, maar op een trouwfeest durf ik erin te vliegen. Eigenlijk heb ik er nooit zo goed tegen gekund. Ik heb regelmaat nodig.'

Heb je de balans van je leven opgemaakt toen je 40 werd?
Sabine Hagedoren: 'Ik kijk niet achterom. Ik leef met wat er nú is en als je in een situatie verkeert waarmee je niet tevreden bent, dan moet je er iets aan doen. Punt.'

Op je veertigste ben je misschien halverwege...
Sabine Hagedoren: 'Ik mag hopen dat ik nog maar op de helft zit. Ik heb natuurlijk goede vooruitzichten: in mijn familie tellen we nogal wat mensen van 90 en ouder. Mooi hé, ik ben wellicht niet eens halverwege.'

De kwaaltjes van de oude dag zul je er graag bij nemen?
Sabine Hagedoren: 'Absoluut, ik vind het leven de moeite waard. Ik probeer van elke dag te genieten, ook al is de ene mooier dan de andere. Ik amuseer mij, wat kan een mens meer verlangen?'

Heb je begrip voor Hugo Claus, die besloot de stekker eruit te trekken?
Sabine Hagedoren: 'Ja, maar je weet pas welke beslissing je zou nemen op het moment dat je zelf in zo'n situatie verkeert. Niemand vraagt om ziek te worden, het overkomt je. Als het zo ver is, zie ik wel.'

Je bent wel een erg nuchter mens, niet?
Sabine Hagedoren: (lacht) 'Dat kun je wel zeggen. Mijn vriendinnen maken wel eens opmerkingen van ons nuchtere is daar weer! '

Waar slaat dat dan op?
Sabine Hagedoren: 'Vaak gaat het over ingewikkelde situaties zoals relaties. Ik reageer meestal van: als dát je tegen steekt, dan moet je er dít aan doen. Ook al doet het pijn, het heeft geen zin te blijven zwalpen, je kiest beter meteen voor een oplossing.'

Voed je je kinderen ook zo op?
Sabine Hagedoren: 'Ik ben strenger voor ze dan mijn man. Ik heb in het onderwijs gestaan en ik weet dat rechtvaardigheid en consequentie belangrijk zijn. Kinderen hebben regels nodig. Acht uur is bedtijd en dan moeten ze niet beginnen met nog even een boekje pakken, iets drinken, nog eens naar de wc. Nee, het is slapen en uit.'

Iets over achten komt jouw weerbericht op tv. Zien ze het dan nooit?
Sabine Hagedoren: 'Meestal liggen ze er dan in, maar ze zien het vroeger op de avond wel eens.'

Herkent Lars zijn mama al?
Sabine Hagedoren: 'Zeker. Hij kent het muziekje en dan wijst naar het toestel en zegt mama! Of Frank! , want die kent hij ook. Daarna speelt hij gewoon verder. Voor hem is het volkomen normaal dat mama ook in dat doosje verschijnt. Er komt natuurlijk een dag dat ik hem zal moeten uitleggen dat niet alle mama's dat doen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten